Kengkawan Saya

Wednesday, August 5, 2009

Pertanyaan tentang Susu Ibu Part 2

seperti biasa akoo nk kongsi apa yang akoo dpt dr sesi soal jawab with kak Nieza. scroll bawah k

Kak Nieza,

saya ader beberapa kekeliruan;

1) berapa lama jangkamasa EBM boleh disimpan/ digunakan setelah dikeluarkan dr freezer kemudian diletakkan k dalam ruangan peti sejuk biasa? (dari atas k bawah)

dlm tempoh 24 jam dari masa menurunkannya dari freezer mesti dihabiskan. EBM yg sudah diturunkan tidak boleh dibekukan semula walaupun belum dipanaskan lagi.

2)boleh kah kita simpan EBM dlm bekas kecil (yg biasa org simpan dadih / jelly) ? sbb saya x tahu dier BPA free k tidak.

boleh guna bekas dadih tu tetapi jgn dipanaskan direct dpd bekas dadih tu. pindahkan ke botol dahulu sebelum memanaskannya.

3) botol BPA free hanya digunakan dlm jangkamasa 6 bln. Kalau lebih dr 6 bulan botol tu sudah bertoksid k? sbb saya dh beli 20 biji botol jadi mcm membazir pulak kalau guna 6 bln sahaja hehehe..

6 bulan tu adalah atas nasihat WHO. jika botol2 itu tidak diguna heavy duty (sebab ada byk kan), pendapat saya boleh terus gunakan. tetapi jika ada keretakan atau scratch pada botol, botol mesti dibuang walaupun belum 6 bulan.

4)saya ada terbaca mengatakan pam susu yg telah digunakan tidak perlu dibasuh terlalu kerap kerana boleh disimpan di dalam bekas yg bertutup dan diletakkan di dalam peti ais untuk kegunaan seterusnya. Memadai dibasuh hanya apabila telah tiba di rumah setelah pulang dari tempat kerja. biasanya ini kes di pejabat kerana boleh mengambil masa untuk membasuh peralatan semua? boleh akak jelaskan?

saya kurang pasti tentang ini. apa yg saya tahu pam susu tidak boleh disimpan di dlm peti sejuk kerana ia boleh merosakkannya dan bhg2nya mudah pecah. saya akan cuba dapatkan info lanjut mengenai perkara ini.

terima kasih daun keladi kerana sudi menjawab pertanyaan saya ;)

sama-sama kasih :)

kalau kengkawan kat luar sana sudi menambah info nih sudi2 lah menjadi penambah perisa yer ;)

No comments:

Post a Comment