Kengkawan Saya

Tuesday, December 22, 2009

Bayi Selesema

Cerita Sarah selesema ada di sini dan di sini. Sekarang selesema di dalam paru2 sudah berkurangan (bukan dr. cakap tapi ku cuba dengar kat dada dan belakang Maisarah dan masalah sukar bernafas makin berkurangan). Ini tips aku bagi selepas aku mengalaminya sendiri.. Sangat risau bila anak sakit nak2 pulak masih terlalu bayi. Sekarang Selesema tu dah naik ke kerongkong dan hidung. (bukan juga ]dr. yang cakap tapi ini pemerhatian kami sendiri)

1) Jumpa PAED (biasanya akan diberi 2 jenis ubat sahaja 1)untuk cairkan kahak 2) antibiotik yang hanya dimakan selama 5 hari)
2) Jika sukar bernafas berikan bantuan 'nebulizer' - tujuannya untuk mencairan kahak serta memberi laluan kepada pernafasan di paru2 (tidak semestinya anak kita mendapat asthma baru menggunakan nebulizer). Kalau keadaan teruk mungkin 4 jam sekali kalau lagi teruk sila terus ke hospital. Klinik swasta RM10 sekali - selepas 12midnight harganya mahal sikit, PAED RM15 sekali (harga mungkin tak sama untuk semua klinik)
3) Jika selesema sudah naik ke atas kerapkan menyedut hingus nya dengan menggunakan mulut. Pengalamanku menggunakan alat sedut hingus yang kecil (boleh didapati di farmasi) adalah kurang berkesan sebab sikit sangat hingus yang boleh disedut.
4) Tinggikan bantal bila bayi tidur dan letakkan bantal sehingga ke belakang bayi. Seperti dalam gambar di bawah
gambar nih akoo snap pagi tadi masa Sarah tidur dalam buai. Sila klik gambar untuk lihat lebih jelas. Nampak tak ku letak 2 bantal sampai belakangnya

5) Sapukan minyak hangat di dada dan belakang bayi. Jangan terlalu banyak, kalau minyak yu yee tu sapu2 sikit dan ratakan (ku guna minyak yu yee cap limau hehe) Letak vick pun ok

No comments:

Post a Comment