Kengkawan Saya

Wednesday, January 13, 2010

Pam Selepas Menyusukan Bayi

Ku mahu memberi semangat kepada ibu2 yang semua ibu2 yang menyusukan anak mereka. Sebelum ini ku hanya membaca tentang "pam selepas menyusui bayi" / "pump after bf". Ku telah melakukannya dan berharap anda di luar sana juga. Jangan putus asa dalam bf. Jangan mengalah, teruskan menyusu dan pamlah selepas anak anda menyusu. Walau sedikit sahaja yang keluar tidak mengapa. Paling penting otak akan mendapat signal Twin B yang kosong dan perlu diisi semula. Masa mula2 bekerja dulu ku pulun 4x pam di pejabat. Hasilnya setiap 2 jam Twin B penuh. Alhamdulillah, tapi hanya beberapa hari mampu buat sebab kerja dah mula banyak jadi tak sempat lagi. Tapi ku bersyukur dengan apa yang ada.

Semua botol yang sedikit hasilnya tu adalah hasil daripada B yang sebelumnya Maisarah sudah minum. Sebelah lagi yang lebih banyak adalah hasil daripada B yang Maisarah belum minum. Jadi lepas BF ku pam


Semua gambar di atas adalah pada masa dan tarikh yang berlainan. Yang sama cuma lokasi ; home sweet home ;)

Ini hasil 4/1/10 kalau tak silap (maaf kalau silap) tak sampai 1oz pun untuk both B. Kutahu sebabnya, terlalu penat sebab tu macam tu. Ku buat2 happy dan tak fikirkan sangat.. sedikit demi sedikit hasil tu meningkat. Yang penting kuatkan semangat. Dan di sinilah antara sebab kenapa perlunya Frozen EBM (FEBM) kita simpan dan kumpul.
Secara ringkasnya jadual PAM di pejabat
8/9 am = 1x
12/1 pm =1x
5/6 pm =1x

kalau kurang drpd 3x bermakna ada aral yang melintang

sebagai panduan kepada kengkawan

pst; Tiada kejayaan tanpa usaha. Think positive. Jangan malu. Kuatkan semangat. Bersama kita harungi perjuangan ini

No comments:

Post a Comment