Kengkawan Saya

Wednesday, October 27, 2010

Ruam Lampin Moden


Ewah n3 tak hengat....

Kata ber lampin moden aka cloth diaper aka CD ak beruam abis tu camner nih? Tipu k?
Oh tidak, sesungguhnya tidak menipu. Anak yang alah kepada bahan kimia yang berada di dalam lampin pakai buang, lampin kain moden adalah jawapannya :).

Apa sebab anak masih beruam walau sudah berCD;

1) Kulit terlalu sensitif. Apa jenis lampin pun tetap akan beruam.
Sila jumpa doktor ya

2) Kulit anak tak sesuai dengan fabrik yang digunakan. Ada anak yang alah dengan microfiber, fleece, suede
Bertukarlah kepada fabrik semulajadi kain kapas(cotton), hemp atau buluh(bamboo)

3) Terlalu lama memakai lampin yang sama
Maisarah selepas 6 bulan tak boleh pakai Cd lebih daripada 4 jam walaupun tak penuh / masih kering. Kecuali material semulajadi aka bamboo bleh pakai sehingga 6-8 jam selagi permukaannya kering

4) Memakai lampin yang sama walaupun dah penuh / basah / bocor
Pendedahan terhadap air kencing memang menyebabkan ruam. Air kencing kan sisa kumuhan badan :)

5) Getah sekeliling lampin bergesel secara terus menerus pada kulit anak.
Ini kes cuaca agak panas dan Sarah tengah melasak ;)

Apa yang aku buat apabila Maisarah kena ruam lampin. Sarah akan beruam apabila kriteria 3-5 terjadi. Kriteria 1-2 tiada pada Sarah apa material pun dia ok ;

1) kerapkan tukar lampin, 2-3 jam sekali
2) sebaiknya setiap kali tukar basuh/lap dengan air bersih
3) lap kering dan biarkan untuk pengudaraan lebih kurang 30 saat atau lebih. opps jangan lupa alas dengan Cd/tikar getah bayi takut kang satu rumah basah ;)

biasanya akan mengambil masa 2-3 hari untuk pulih semula :) Jika berlarutan jumpa doktor. Ini adalah kaedah saya sebab saya lebih suka kurangkan penggunaan ubat :)


Di atas dirujuk untuk kes air kencing. Kalau poo poo / buang air besar lampin perlu ditukar serta merta :)

Ini kisah setelah setahun ber CD :)
Nak ber CD jom pilih di SINI
* SALE 27-31 Oktober only*

errr apsal nk tukar kaler kat font xleh erk??

PALING PENTING TIADA PENCEMARAN BAHAN KIMIA SECARATERUS KEPADA KULIT BAYI. anak anda, anda yang tentukannya :)

5 comments:

  1. pki CD pu boleh ruam erk. sekarang baru sy tahu tp alhamdulillah so far my baby occay je xde ruam2.

    ReplyDelete
  2. sama juga klu pakai DD klu dibiar pun bleh jadi perkara yg sama. sebab kulit baby tak sama kan dan lebih sensitif.

    ReplyDelete
  3. i'm CDing my baby also...
    http://diarialeesya.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. CAM TU KA.

    JOM DAPATKAN MACBOOK PERCUMA DAN RM500
    http://anak-teladan.blogspot.com/2011/01/dapatkan-macbook-percuma-di-sini.html

    ReplyDelete
  5. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Oh ya, di sana anda bisa dengan bebas mendowload music, foto-foto, video dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete